уторак, 22. септембар 2009.

Srpski Aboridžin - Barnavir Vognar (77)

 

Barnavir Vognar (77), australijski pisac, koji je svetsku slavu stekao pišući o Aboridžinima sa kojima je živeo u „crvenoj pustinji“, juče je proglašen za počasnog doktora Univerziteta u Kragujevcu. Sve ovo ne bi bilo neobično, da Vognar, koji slovi za „jedinstvenu figuru australijske književnosti“, nije Srbin po imenu Sreten Božić.

Najtiražniji i ujedno najosporavaniji književnik petog kontinenta rođen je u Gornjoj Trešnjevici kod Aranđelovca. Sa samo četiri razreda osnovne škole i nezavršenim pekarskim zanatom emigrirao je najpre u Italiju, a potom 1960. godine u Australiju. Dve godine kasnije, sticajem gotovo filmskih okolnosti, od sigurne smrti spasao ga je jedan Aborižin, sa čijim je sunarodnicima postao iskreni prijatelj, a potom i borac protiv istrebljenja ovog domorodačkog naroda.
- Osam dana sam jahao na kamili kroz crvenu pustinju Tanami. Od vrućine i gladi padao sam u nesvest. Kada sam se u jednom trenutku probudio, iznad mene je bilo lice crnog čoveka. Pomislio sam da sam umro i da sam otišao i pakao, a da je lice nepoznatog čoveka lično sveti Petar. Pomislio sam da je svetac crnac. U stvari, to je bio aboridžinski lovac Juburu, koji mi je spasao život, ispričao je Božić u kratkom filmskom obraćanju, koji je prikazan juče na kragujevačkom univerzitetu.
Ni nekoliko dana posle spasavanja, Juburu se nije odvajao od Srbina, koji je u pustinju zalutao tražeći gradilište na kome je pronašao posao. U znak zahvalnosti Božić je otišao da upozna njihovo pleme i tada je odlučio da promeni ime. Tada je postao Bo Vognar, oženio se Đumalom i dobio dvoje dece. Na nesreću, oni su sedamdesetih godina prošlog veka nestali bez traga i glasa. On je ostao sam i neumorno i dan danas piše o životu australijskih Aboridžina, za koje tvrdi da imaju sličnu sudbinu sa Srbima.
Uprkos zabrani australijskih vlasti, Barnavir Vognar napisao je 14 knjiga, romana, kratkih priča... Rukopis njegovog romana „Raki“ policija je zaplenila, te je po sećanju morao ponovo da ga piše. Njegova dela su prevedena na sve značajne svetske jezike. Barnavir Vognar je dobitnik najvišeg australijskog priznanja za književnost „Emertus“, ali kako je rekao u kratkom snimku koji je pripremljen za dodelu priznanja u Kragujevcu, u štampi tog kontinenta nije objavljena nijedna reč o tome.

U društvu čopora dinga

Zvanje počasnog doktora na kragujevačkom univerzitetu umesto „Belog Aboridžina“ primio je njegov sinovac Aleksandar Božić, koji takođe živi u Australiji.

- Moj stric sada živi u Melburnu. Piše i to mu je jedino zanimanje. Ima i farmu u blizini na kojoj provodi mnogo vremena. Šeta u društvu svog vernog psa dinga. Sa tim psima druži se već decenijama. Pre nego što sam pošao u Srbiju, poručio mi je da mu je velika čast što dobija nagradu iz srca Šumadije, odakle je i potekao
 (izvor --- ALO, Beograd)

Нема коментара: