Obim proizvodnje zavisiće "i od tržišnih uslova u svetu s obzirom na to da taj auto nije samo za srpsko tržište, već i za izvoz u susedne zemlje, u severnu Afriku i u Rusiju", kazao je potpredsednik za komunikacije Fijata Gualberto Ranijeri.
Mogući problemi i kašnjenja
Glavni dopisnik iz Italije za nemački magazin Automotive News Europe Luka Ćiferi očekuje probleme i kašnjenja vezane za Fiatovu investiciju u Srbiji:
"Mislim da generalno svi u Evropi smanjuju investicije i odlažu lansiranje novih proizvoda. Dakle nije to samo slučaj sa Fiatom u Srbiji, to radi cela automobilska industrija. Kada je Fiat odlučio da kupi Zastavu, postojao je jasan razlog za to - Fiatu su tada bili potrebni dodatni kapaciteti za proizvodnju malih automobila, jer Fiatova fabrika u Poljskoj nije bila u stanju da proizvede dovoljno vozila za tržište zapadne i srednje Evrope. Nažalost za sve zainteresovane strane, tokom poslednjih 6 meseci okružnje u kojem posluje automobilska industrija se dramatično promenila. Umesto manjka kapaciteta danas imamo višak kapaciteta."
Fiat je pre krize potpisao ugovor kojim se obavezao da će investirati u Srbiju. Da li Fiat sada razmišlja samo da to odloži, ili da od cele priče odustane, pitao je BBC Luku Ćiferija.
"Generalni direktor Fiata Serđo Markione već je rekao da će se automobilska industrija potpuno promeniti u naredna 24 meseca. Dakle odluka o ulaganju u Srbiju biće doneta na osnovu nove poslovne strategije na kojoj Fiat trenutno radi. Deo te nove strategije je i savez sa američkim Krajzlerom koji je objavljen prošle nedelje i koji će Fiatu omogućiti proboj na tržište severne Amerike. Iskreno govoreći, ja ne mislim da će oni odustati od bilo koje odluke koju su ranije doneli, ali sada je pitanje procene: koliko će se u budućnosti automobila prodavati u Evropi i kakve automobile će Evropljani želeti da kupe. Kada u Fiatu naprave te procene, onda će moći da odluče šta će proizvoditi u Zastavi, šta u Poljskoj, a šta u Italiji. Ali u ovom trenutku se procenjuje da će se u ovoj godini proizvesti 50 odsto manje automobila nego u prošloj. To znači da ovo nije pravi trenutak za povećanje kapaciteta."
Problematične investicije
Situacija u Fiatu je trenutno vrlo ozbiljna, primećuje Luka Ćiferi:
"Na osnovu svega što čujemo, oni iz korena preispituju kako Fiat danas funkcioniše i kako će izgledati u budućnosti. Investicija u Srbiju je manji deo tog globalnog preispitivanja. Zbog toga mislim da oni neće početi proizvodnju u Kragujevcu do kraja sledeće godine kao što su planirali. Znate, ako automobilska industrija u ovoj godini zaista opadne za 50%, onda se neće postaviti pitanje šta će Fiat da proizvodi u novoj fabrici u Srbiji, nego koliko će postojećih fabrika automobila u zapadnoj i srednjoj Evropi morati da se zatvori. Takva je nažalost situacija."
Na pitanje da li je moguće da Fiat čak odustane od investiranja u Kragujevac, Luka Ćiferi odgovara da u ovom trenutku ništa nije 100%sigurno:
"Cela automobilska industrija je u opasnosti. Ne samo investicija u Srbiju, nego cela industrija. Fiat je prošle godine napravio gubitak od 6,3 milijarde evra. Ako to ponovi i u ovoj godini Fiat neće preživeti. To je situacija. Opastanak industrije je pod znakom pitanja. Proizvodjači automobila traže od vlada da im pozajme milijarde evra da bi preživele. To se dešava u Francuskoj, Nemačkoj, Britaniji, Italiji. Ovo je jednostavno loš trenutak za bilo kakve investicije." (BBC SERBIAN. com)
Нема коментара:
Постави коментар